25 lat działalności GALERII NAD WISŁĄ
25 lat działalności GALERII NAD WISŁĄ
Kiedy: Pt, 18. listopad 2016 - N, 11. grudzień 2016 Gdzie: GALERIA ZPAP - Toruń Kurator - Marian Stępak Lista uczestników: Natalia Andrzejewska, Andrzej Borcz, Sławomir Brzoska, Bogdan Chmielewski, Radosław Czarkowski, Iwona Demko, Jarosław Dzięcielewski, Katarzyna Glonti, Grupa Nad Wisłą, Ludomir Franczak Magdalena Franczak, Magdalena Gryska, Bartek Jarmoliński, Witold Jurkiewicz, Tomasz Karasiewicz, Małgorzata Kopczyńska, Stefan Kornacki, Wojciech Kowalczyk, Iwona Langowska, Iwona Liegmann, Ivka Macioszek, Krzysztof Mazur, Tomasz Matusewicz, Jakub Pieleszek, Justyna Piotrowska, Natalia Reszka, Katarzyna Rumińska, Yaryna Shums’ka, Vitalii Shupliak, Dominik Stanisławski, Marian Stępak, Paulina Sylwestrowicz, Dorota Świdzińska, Iga Święcicka, Volodymyr Topiy, Katarzyna Wesołowska – Karasiewicz, Maciej Wierzbicki, Tomasz Wlaźlak |
25 lat Działalności Galerii Nad Wisłą
25 lat działalności Galerii Nad Wisłą.
Kurator: Marian Stępak
Galeria Nad Wisłą jest nieukonstytuowanym prawnie miejscem sztuki, które powstało w 1991 roku w starym, z początków XX wieku domu o pruskiej konstrukcji. Od samego początku inicjatorem i prowadzącym galerię jest Marian Stępak. Przez 25 lat w galerii odbyło się niespełna 200 wystaw. Miejsce do pokazów sztuki prowadzone jednoosobowo, po godzinach pracy etatowej, i bez żadnych docelowych dotacji rządzi się swoimi prawami, bowiem cała działalność uzależniona jest od możliwości czasowych, jak również od kwestii finansowych.
Galeria Nad Wisłą otwarta jest na sztukę różnorodną, szczególnie na działania efemeryczne - realizację obiektów, instalacji i performance. Dużym atutem tego miejsca jest jego położenie wśród ogródków działkowych i w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły. Stąd też wiele zrealizowanych dotąd wystaw odnosiło się do kontekstu położenia oraz siermiężności pomieszczeń i otoczenia. Z racji tego niewątpliwego atutu galerii, najbardziej wartościowe projekty w niej zrealizowane odnoszą się do gatunku site–specific. Są to dzieła tworzone z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonej przestrzeni i nigdzie indziej w takiej samej formie nie mogłyby zaistnieć. Formułowanie różnego typu idei artystycznych, nie mieszczących się w klasycznych dyscyplinach sztuki, sprzyja powstawaniu instytucji w lokalizacjach nie zaprojektowanych z myślą o takim przeznaczeniu. Właśnie takim zjawiskiem jest galeria Nad Wisłą. Jest to miejsce sztuki powszechnie znane w środowisku artystycznym w Polsce, właśnie głównie z powodu swojej wyjątkowości, związanej z możliwością aranżowania w jej nietypowej przestrzeni niepowtarzalnych realizacji.
W 2004 roku ukazał się materiał o galerii (wywiad z założycielem) w ważnym, ogólnopolskim miesięczniku o sztuce - Arteon pod znamiennym tytułem „Dziadowska galeria”. Autorka wywiadu dr hab. Marta Smolińska w sugestywny sposób podkreśliła szczególny charakter tego miejsca, odnoszącego się do siermiężności i usytuowania na uboczu. Jednak, to odosobnienie ma również dodatkowy atut, bowiem jego lokalizacja oddalona jest zaledwie 2,5 km od toruńskiej Starówki.
Przestrzeń galerii Nad Wisłą to dwa niewielkie pomieszczenia, niejednokrotnie powiększane o otaczające budynek nadwiślane błonia, a także ogródki działkowe. Kontekst działkowy był bardzo podkreślany w czasie rezydowania w galerii w latach 2011 - 2013 młodego artysty Arka Pasożyta, który podjął próbę aktywizowania właścicieli pobliskich ogrodów, realizując projekt pn. „Sztuka, działka, integracja”. Oprócz, określonych powyżej atutów, galeria posiada jeszcze jedną ważną cechę - w sali z widokiem na Wisłę znajduje się dodatkowe osobliwe pomieszczenie – niewielkich rozmiarów piwnica z lukiem wejściowym przez podłogę. W ciągu dwudziestopięcioletniej działalności kilkunastu artystów zainspirowało się tą nietypową sytuacją, aranżując swoje artystyczne projekty w tej przestrzeni lub anektując ją, aby powiększyć swój projekt w kontekście powierzchniowym, bądź znaczeniowym.
W galerii Nad Wisłą prezentowali swoje wystawy głównie młodzi artyści i studenci z Torunia, z Polski i z zagranicy. W tym miejscu prezentowanych było sporo realizacji dyplomów artystycznych z Wydziału Sztuk Pięknych UMK. Z twórców uznanych swoje wystawy prezentowali min.: Jan Berdyszak; Wojciech Sadley; Bogdan Chmielewski; Anna Baumgart; Marcin Berdyszak; Sławomir Brzoska; Andrzej Borcz; Bartek Jarmoliński; Przemysław Jasielski; Witold Jurkiewicz; Iwona Langowska; Krzysztof Mazur; Mirosław Pawłowski; Jakub Pieleszek i Waldemar Rudyk. Z wymienionych twórców szczególne miejsce należy się Marcinowi Berdyszakowi i Bartkowi Jarmolińskiemu, bowiem oni nie tylko wystawiali w galerii kilka razy, ale również proponowali do tej przestrzeni inne inne projekty, szczególnie autorstwa młodych twórców ze swoich ośrodków.
Artystów młodego pokolenia najlepiej scharakteryzować poprzez Grupę Nad Wisłą, która przez ostatnie lata stacjonowała w galerii. Pod artystycznym przywództwem Arka Pasożyta grupa zaprezentowała kilkanaście tzw. ”Wystaw integracyjnych”. Do tego projektu zaproszeni zostali twórcy z całego kraju min.: Antek Burzyński; Iza Chamczyk; Iwona Demko; Pola Dwurnik; Rakieta Fibaka; Adam Ixi Color Jastrzębski; Iza Kaszyńska; Rafał Kołacki (Hati); Jerzy Kosałka; Paweł Kowzan (dwaesha); Przemek Krzakiewicz; Piotr Oczko; Pikaso; Tomek Saciłowski; Kuba Słomkowski i Marcin Zalewski. Arek Pasożyt, który w 2010 roku zainicjował swój pasożytniczy projekt, mieszkając w różnych centrach sztuki współczesnej (np. CSW w Toruniu, BWA we Wrocławiu, Begehungen w Niemczech czy MOCAK w Krakowie) oferował również pomoc innym (ucząc malarstwa seniorów i bezrobotnych). Zamieszkał też w galerii Nad Wisłą odnawiając ją w niewielkim zakresie na tyle, by nie zmieniła ona charakterystycznego dla siebie wyglądu. Dwuletnie rezydowanie Arka Pasożyta było ważnym wydarzeniem w najnowszej historii galerii. Artysta w znaczący sposób, oprócz swojej integracyjnej idei swojej grupy inicjatywnej, ewidentny sposób przyczynił się do zniwelowania dystansu do sztuki przez najbliższych sąsiadów, tj, działkowców, poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu pomiędzy twórcami, potencjalnymi odbiorcami i działaniami artystycznymi tam się odbywającymi .
Kurator: Marian Stępak
Galeria Nad Wisłą jest nieukonstytuowanym prawnie miejscem sztuki, które powstało w 1991 roku w starym, z początków XX wieku domu o pruskiej konstrukcji. Od samego początku inicjatorem i prowadzącym galerię jest Marian Stępak. Przez 25 lat w galerii odbyło się niespełna 200 wystaw. Miejsce do pokazów sztuki prowadzone jednoosobowo, po godzinach pracy etatowej, i bez żadnych docelowych dotacji rządzi się swoimi prawami, bowiem cała działalność uzależniona jest od możliwości czasowych, jak również od kwestii finansowych.
Galeria Nad Wisłą otwarta jest na sztukę różnorodną, szczególnie na działania efemeryczne - realizację obiektów, instalacji i performance. Dużym atutem tego miejsca jest jego położenie wśród ogródków działkowych i w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły. Stąd też wiele zrealizowanych dotąd wystaw odnosiło się do kontekstu położenia oraz siermiężności pomieszczeń i otoczenia. Z racji tego niewątpliwego atutu galerii, najbardziej wartościowe projekty w niej zrealizowane odnoszą się do gatunku site–specific. Są to dzieła tworzone z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonej przestrzeni i nigdzie indziej w takiej samej formie nie mogłyby zaistnieć. Formułowanie różnego typu idei artystycznych, nie mieszczących się w klasycznych dyscyplinach sztuki, sprzyja powstawaniu instytucji w lokalizacjach nie zaprojektowanych z myślą o takim przeznaczeniu. Właśnie takim zjawiskiem jest galeria Nad Wisłą. Jest to miejsce sztuki powszechnie znane w środowisku artystycznym w Polsce, właśnie głównie z powodu swojej wyjątkowości, związanej z możliwością aranżowania w jej nietypowej przestrzeni niepowtarzalnych realizacji.
W 2004 roku ukazał się materiał o galerii (wywiad z założycielem) w ważnym, ogólnopolskim miesięczniku o sztuce - Arteon pod znamiennym tytułem „Dziadowska galeria”. Autorka wywiadu dr hab. Marta Smolińska w sugestywny sposób podkreśliła szczególny charakter tego miejsca, odnoszącego się do siermiężności i usytuowania na uboczu. Jednak, to odosobnienie ma również dodatkowy atut, bowiem jego lokalizacja oddalona jest zaledwie 2,5 km od toruńskiej Starówki.
Przestrzeń galerii Nad Wisłą to dwa niewielkie pomieszczenia, niejednokrotnie powiększane o otaczające budynek nadwiślane błonia, a także ogródki działkowe. Kontekst działkowy był bardzo podkreślany w czasie rezydowania w galerii w latach 2011 - 2013 młodego artysty Arka Pasożyta, który podjął próbę aktywizowania właścicieli pobliskich ogrodów, realizując projekt pn. „Sztuka, działka, integracja”. Oprócz, określonych powyżej atutów, galeria posiada jeszcze jedną ważną cechę - w sali z widokiem na Wisłę znajduje się dodatkowe osobliwe pomieszczenie – niewielkich rozmiarów piwnica z lukiem wejściowym przez podłogę. W ciągu dwudziestopięcioletniej działalności kilkunastu artystów zainspirowało się tą nietypową sytuacją, aranżując swoje artystyczne projekty w tej przestrzeni lub anektując ją, aby powiększyć swój projekt w kontekście powierzchniowym, bądź znaczeniowym.
W galerii Nad Wisłą prezentowali swoje wystawy głównie młodzi artyści i studenci z Torunia, z Polski i z zagranicy. W tym miejscu prezentowanych było sporo realizacji dyplomów artystycznych z Wydziału Sztuk Pięknych UMK. Z twórców uznanych swoje wystawy prezentowali min.: Jan Berdyszak; Wojciech Sadley; Bogdan Chmielewski; Anna Baumgart; Marcin Berdyszak; Sławomir Brzoska; Andrzej Borcz; Bartek Jarmoliński; Przemysław Jasielski; Witold Jurkiewicz; Iwona Langowska; Krzysztof Mazur; Mirosław Pawłowski; Jakub Pieleszek i Waldemar Rudyk. Z wymienionych twórców szczególne miejsce należy się Marcinowi Berdyszakowi i Bartkowi Jarmolińskiemu, bowiem oni nie tylko wystawiali w galerii kilka razy, ale również proponowali do tej przestrzeni inne inne projekty, szczególnie autorstwa młodych twórców ze swoich ośrodków.
Artystów młodego pokolenia najlepiej scharakteryzować poprzez Grupę Nad Wisłą, która przez ostatnie lata stacjonowała w galerii. Pod artystycznym przywództwem Arka Pasożyta grupa zaprezentowała kilkanaście tzw. ”Wystaw integracyjnych”. Do tego projektu zaproszeni zostali twórcy z całego kraju min.: Antek Burzyński; Iza Chamczyk; Iwona Demko; Pola Dwurnik; Rakieta Fibaka; Adam Ixi Color Jastrzębski; Iza Kaszyńska; Rafał Kołacki (Hati); Jerzy Kosałka; Paweł Kowzan (dwaesha); Przemek Krzakiewicz; Piotr Oczko; Pikaso; Tomek Saciłowski; Kuba Słomkowski i Marcin Zalewski. Arek Pasożyt, który w 2010 roku zainicjował swój pasożytniczy projekt, mieszkając w różnych centrach sztuki współczesnej (np. CSW w Toruniu, BWA we Wrocławiu, Begehungen w Niemczech czy MOCAK w Krakowie) oferował również pomoc innym (ucząc malarstwa seniorów i bezrobotnych). Zamieszkał też w galerii Nad Wisłą odnawiając ją w niewielkim zakresie na tyle, by nie zmieniła ona charakterystycznego dla siebie wyglądu. Dwuletnie rezydowanie Arka Pasożyta było ważnym wydarzeniem w najnowszej historii galerii. Artysta w znaczący sposób, oprócz swojej integracyjnej idei swojej grupy inicjatywnej, ewidentny sposób przyczynił się do zniwelowania dystansu do sztuki przez najbliższych sąsiadów, tj, działkowców, poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu pomiędzy twórcami, potencjalnymi odbiorcami i działaniami artystycznymi tam się odbywającymi .
25 lat działaności galerii Nad Wisłą/ Folder A3
Piwnica Galerii ZPAP
Data: 18.XI-11.XII.2016
ul. Ducha Świętego 8, Toruń |