Czas to ruch. Metafora multimodalna jako wizualizacja etapów życia człowieka.
Praca doktorska - Czas to ruch. Metafora multimodalna jako wizualizacja etapów życia człowieka.
15-27.X.2016, Toruń Metafora multimodalna, jako wizualizacja etapów życia człowieka, stała się punktem wyjściowym oraz problemem badawczym poruszanym w instalacji interaktywnej Czas To Ruch. Autorka zadaje pytanie czy odrealnione postacie zbudowane na metaforach pojęciowych oraz komunikacji pozawerbalnej nadal są poprawnie interpretowane przez odbiorców. Praca to połączenie nauk kognitywnych (teoria metafory pojęciowej) ze sztuką interaktywną i animacją 3D. Otwiera to nowe, niezbadane pole interdyscyplinarnej refleksji nad komunikacją niewerbalną bytów inteligentnych, a w szczególności człowieka. Realizacja to instalacja interaktywna prezentowana w hełmie Oculus Rift w połączeniu z Kinect for Windows. Za część programistyczną odpowiadają Mirosław Skowroński oraz Andrzej Rutkowski. |
Dokumentacja aranżacji wystawy w przestrzeni Piwnicy Galerii ZPAP - Okręg Toruński.
Opis: Czas to ruch. Metafora multimodalna jako wizualizacja etapów życia człowieka.
Autor: Katarzyna Rumińska.
Programiści: Mirosław Skowroński, Andrzej Rutkowski.
Praca prezentuje postacie zróżnicowane wiekowo-płciowo. Budowa i mowa ciała a także faktury i barwy sugerują z jaką postacią widz ma do czynienia. Intro - czyli wprowadzenie składa się z różnych sekwencji animacji, prezentuje moduł za pomocą, którego budowane są postaci. Animacja ukazuje poszczególne postacie, ich sposób poruszania się, a także charakterystykę budowy ciała (moduł/ barwa/ liczbę elementów). Animacja zawiera w sobie opis słowny przybliżający widzowi przyjęte w pracy zasady tworzenia postaci.
Część główna pracy - Instalacja interaktywna, daje możliwość wyboru jednej postaci oraz wcielenia się w nią i poruszania po planszy za jej pomocą. Przekazywanie swoich gestów oraz wchodzenie w interakcję z pozostałymi postaciami, ma na celu uwrażliwienie widza na zmiany zachowania, gestykulacji, szybkość ruchów oraz postrzeganie świata na różnych etapach życia. Cześć interaktywna pracy pozwala na wyświetlanie jej zarówno w formie gry na komputerze, jak i mappingu na ścianie, domyślnie jednak stworzona jest z myślą o poruszaniu się w niej za pomocą własnych ruchów przechwytywanych przez urządzenia typu Kinect i oglądania w hełmie Ocullus Rift.
Wyborowi postaci towarzyszy zmiana widoku kamery i szybkości poruszania modelem. Wybierając osobę starszą kamera obniża się, ruchy widza są odpowiednio spowolnione w celu oddania sposobu i tempa poruszania się osób starszych. Delikatnie spowolnione jest również odtwarzanie ruchu dla postaci dojrzałych. Jeśli zaś chodzi o sylwetki dziecięce charakterystyczne dla nich jest ustawienie kamery z punktu widzenia dziecka, a więc kamera "patrzy" pod kątem w górę, poruszanie się jest zdecydowanie przyspieszone. Każda z postaci opatrzona jest nie tylko metaforyczną barwą danego wieku ale również dedykowanym dla danej postaci autorskim dźwiękiem.
Katarzyna Rumińska, 2016
Autor: Katarzyna Rumińska.
Programiści: Mirosław Skowroński, Andrzej Rutkowski.
Praca prezentuje postacie zróżnicowane wiekowo-płciowo. Budowa i mowa ciała a także faktury i barwy sugerują z jaką postacią widz ma do czynienia. Intro - czyli wprowadzenie składa się z różnych sekwencji animacji, prezentuje moduł za pomocą, którego budowane są postaci. Animacja ukazuje poszczególne postacie, ich sposób poruszania się, a także charakterystykę budowy ciała (moduł/ barwa/ liczbę elementów). Animacja zawiera w sobie opis słowny przybliżający widzowi przyjęte w pracy zasady tworzenia postaci.
Część główna pracy - Instalacja interaktywna, daje możliwość wyboru jednej postaci oraz wcielenia się w nią i poruszania po planszy za jej pomocą. Przekazywanie swoich gestów oraz wchodzenie w interakcję z pozostałymi postaciami, ma na celu uwrażliwienie widza na zmiany zachowania, gestykulacji, szybkość ruchów oraz postrzeganie świata na różnych etapach życia. Cześć interaktywna pracy pozwala na wyświetlanie jej zarówno w formie gry na komputerze, jak i mappingu na ścianie, domyślnie jednak stworzona jest z myślą o poruszaniu się w niej za pomocą własnych ruchów przechwytywanych przez urządzenia typu Kinect i oglądania w hełmie Ocullus Rift.
Wyborowi postaci towarzyszy zmiana widoku kamery i szybkości poruszania modelem. Wybierając osobę starszą kamera obniża się, ruchy widza są odpowiednio spowolnione w celu oddania sposobu i tempa poruszania się osób starszych. Delikatnie spowolnione jest również odtwarzanie ruchu dla postaci dojrzałych. Jeśli zaś chodzi o sylwetki dziecięce charakterystyczne dla nich jest ustawienie kamery z punktu widzenia dziecka, a więc kamera "patrzy" pod kątem w górę, poruszanie się jest zdecydowanie przyspieszone. Każda z postaci opatrzona jest nie tylko metaforyczną barwą danego wieku ale również dedykowanym dla danej postaci autorskim dźwiękiem.
Katarzyna Rumińska, 2016
Dokumentacja Instalacji interaktywnej Czas To Ruch.
Książka - Czas to ruch.
Intro - kadry animacji.
Informacje na temat dotychczasowych prezentacji pracy:
Praca prezentowana była na wystawie oraz publicznej obronie doktoratu (27.X.2016 w ZPAP-Okręg Toruński w Toruniu). Wystawa zaaranżowana została w piwnicy, składały się na nią trzy części:
1. Instalacja interaktywna Czas to Ruch prezentowana na Oculus Rift - widz dzięki założeniu hełmu Oculus mógł wcielić się w wybraną przez siebie postać lub obejrzeć instruktarzowy film "Intro", dodatkowo za plecami "gracza-odbiorcy" wyświetlony został za pomocą projekcji na ścianę widok z kamery "oczu gracza" tak, aby również publiczność widziała co dzieje się w trakcie interakcji i korzystania odbiorcy z pracy i hełmu Oculus).
2. Intro - na osobnym rzutniku i ścianie prezentowana była 4 minutowa animacja - Czas to ruch, będąca formą Intro w instalacji, przybliżająca widzowi zamysł autorki i sposób konstruowania poszczególnych postaci.
3. Książka - część III to prezentacja książki Czas to ruch, która jest uzupełnieniem pracy oraz prezentuje sposób budowy poszczególnych postaci.
Galeria - Publiczna obrona Pracy Doktorskiej w obiektywie Kuby Szczęśniaka
Galeria - Obrona Pracy Doktorskiej w obiektywie Tomka Wlaźlaka
Obrona oczami Kuby Szczęśniaka: Katarzyna się broni. Metaforycznie.
Obrona oczami Enisa.
Zakończenie wystawy połączone zostało z Koncert UHA UHA
Wyjątkowy koncert wyjątkowego zespołu UHA UHA w składzie:
Ania Chojnacka - elektronika
Julia Kępisty - wokal, wiolonczela, kazoo
Maria Kępisty - wibrafon, flet, mikrokorg fanpage: https://www.facebook.com/uha2uha/?fref=ts
więcej muzyki na: www.soundcloud.com/uha2uha w ZPAP - Okręg Toruński.
W trakcie koncertu wyświetlana animacja z wystawy doktorskiej Czas to Ruch - Rumińska Katarzyna.
(Piwnica Galerii ZPAP). 28.X.2016, Toruń.
Piwnica Galerii ZPAP
Data: 15-27.X.2016
ul. Ducha Świętego 8, Toruń |